Platform Zorg voor Leven

PERSBERICHT                     VRIJDAG 16 MAART 2001

Platform Zorg voor Leven bereidt Stil Protest in Den Haag voor

Breed protest tegen euthanasiewetgeving

Het Platform Zorg voor Leven organiseert op dinsdag 10 april een Stil Protest. De bijeenkomst vindt plaats op het moment waarop de Eerste Kamer over de nieuwe euthanasiewetgeving debatteert en stemt. Het platform wil met de protestbijeenkomst in de ‘stille week’ laten zien dat er velen zijn uit allerlei maatschappelijke verbanden die grote moeite hebben met het euthanasievoorstel. Iedereen die uiting wil geven aan ongerustheid over de nieuwe wetgeving, wordt opgeroepen naar Den Haag te gaan.

Tijdens de protestbijeenkomst zullen diverse vertegenwoordigers van politieke, kerkelijke en maatschappelijke organisaties het woord voeren:

·         Dr. K. Veling, Eerste Kamerlid en beoogd fractievoorzitter ChristenUnie;

·         Ir. B.J. van der Vlies, voorzitter SGP-fractie Tweede Kamer;

·         Dr. R. Seldenrijk, directeur van de Nederlandse Patiëntenvereniging;

·         Mw. drs. A.B.F. Hoek-van Kooten, arts;

·         Dr. ir. J. van der Graaf, studiesecretaris van de Gereformeerde Bond in de Ned.Herv. Kerk

·         Mr. drs. R. Evers, rabbijn Nieuw Israëlitisch Kerkgenootschap;

·         Ds. O. Bottenbleij, predikant te Drachten;

·         Enkele studenten.

Het platform, waarin ruim 30 organisaties zijn vertegenwoordigd, wil op een waardige wijze een stil protest laten horen tegen het juridisch en ethisch onaanvaardbare wetsvoorstel. Het platform is van mening dat de nieuwe euthanasiewetgeving levensbeëindigend handelen ten onrechte haalt uit de sfeer van het strafrecht. Ook worden te grote beslissingen in handen van artsen gegeven. Bovendien worden alternatieven die reeds ontwikkeld zijn (palliatieve zorg, hospicezorg) miskent. De deelnemende organisaties zijn van mening dat zorg in onze samenleving gewaarborgd en zelfs geïntensiveerd dient te worden.

In de achterliggende maanden heeft het platform op alle mogelijke manieren geprotesteerd tegen het wetsvoorstel. Onlangs hebben vertegenwoordigers van patiëntenverenigingen, artsenorganisaties, vakorganisaties, organisaties voor palliatieve zorg en juristenorganisaties ook in Straatsburg hun bezwaren kenbaar gemaakt tijdens een hoorzitting van het Europees Parlement.

Het platform wil tijdens de komende weken de acties tegen de wet uitbreiden. Dit zal vorm krijgen door middel van de presentatie van een ‘witboek’ en het beleggen van een symposium waarin zowel voor- als tegenstanders van de euthanasiewetgeving het woord zullen voeren. Sluitstuk van de acties moet de stille bijeenkomst zijn. Met de protestbijeenkomst wil het platform tevens aangeven dat zij gedaan heeft wat ze kon en het nu stil overgeeft aan God.

Deelnemers aan het Stil Protest worden opgeroepen om op 14.30 uur aanwezig te zijn op het Malieveld (verzamelpunt). De bijeenkomst vindt vervolgens om 15.00 uur plaats op het Plein te Den Haag.

Meer informatie ‘Stil Protest’:

I.A. Kole, tel. 0182-540333, mobiel 06-51206821

M. van der Zwan, tel. 0318-543030, mobiel 06-53855121