Persbericht                   8 april 2002

Eerste 'witte lijst' lijkhoezen

De Landelijke Organisatie van Begraafplaatsen (LOB) heeft haar leden opgeroepen om per 1 mei 2002 een aantal maatregelen te treffen om 'schoner' te begraven. De maatregelen betreffen een verbod om zinken binnenkisten toe te laten, een gebod om afbreekbare lijkhoezen te gebruiken en een oproep om geen onnodige niet-verteerbare voorwerpen mee te begraven.

Een onderdeel van de maatregelen is dat alleen lijkhoezen mogen worden gebruikt, waarvan is aangetoond dat deze voldoen aan de normen van het Lijkomhulselbesluit 1998. Leveranciers en producenten van lijkhoezen zijn door de LOB vanaf oktober 2001 in de gelegenheid gesteld om aan de hand van objectieve testrapporten van neutrale onderzoeksinstellingen de deugdelijkheid van hun producten aan te tonen. Aan de hand van deze rapporten wordt door de LOB beoordeeld welke producten voldoen en op de zogenaamde 'witte lijst' worden geplaatst.

Diverse leveranciers en producten hebben product-informatie van lijkhoezen overgelegd.

Tot april 2002 heeft slechts 1 producent voldoende kunnen aantonen dat zijn product aan de nor­men voldoet. Het betreft de biologisch afbreekbare bodybag van het merk DEVES; de producent is de firma D&P (Design & Polymers) te Capelle aan den IJssel.

Het is mogelijk dat in de toekomst nog meer (nieuwe) hoezen op de markt verschijnen, die aan de normen voldoen. De LOB zal in elk komend nummer van haar vakblad De Begraafplaats een actueel overzicht opnemen van (nieuwe) hoezen die aan de norm voldoen. Ook is denkbaar dat op een gegeven moment weer hoezen van de witte lijst worden afgehaald, als de producent niet kan aantonen dat de kwaliteit en eigenschappen van de hoezen op peil blijven.

De LOB zal de actuele witte lijst ook regelmatig op internet publiceren op de pagina 'Professionals' van de site www.uitvaart.nl.

De LOB adviseert begraafplaatsen te eisen dat verklaringen omtrent het gebruik van hoezen e.d. tenminste 24 uur vóór een begrafenis worden overgelegd. Er zijn nog steeds leveranciers en uitvaartondernemers die ten onrechte menen ook andere merken hoezen aan te kunnen bieden. Behalve de verklaring dat een DEVES-hoes is gebruikt, dient een recent aan­koopbewijs van deze hoes te worden overgelegd. Indien een ander merk hoes is gebruikt, dient de uitvaartverzorger deze hoes voorafgaand aan de begrafenis te verwijderen.

Leden van de LOB kunnen zich met vragen over het wel dan niet accepteren van hoezen tot het bestuur en het LOB-bedrijfsbu­reau (tel. 078-6425048) wenden.

.