Persbericht

Op donderdag 11 april a.s. wordt door de besturen van de Koninklijke Nederlandse Oudheidkundige Bond (KNOB), de Terebinth, vereniging voor Funeraire cultuur, de Landelijke Organisatie voor Begraafplaatsen (LOB) en de Rijksdienst voor de Monumentenzorg (RDMZ) een eerste studiedag gehouden over het funeraire erfgoed in Nederland. De dag zal gehouden worden in de Pieterskerk te Utrecht aan het Pieterskerkhof. De aanvang is 11.00 uur.

De Terebinth is een landelijke, onafhankelijke vereniging, die ijvert voor het behoud én onderhoud van begraafplaatsen en voor een blijvende respectvolle zorg voor onze doden. De LOB is een landelijke organisatie die beheerders van begraafplaatsen verenigd en door middel van voorlichting, cursussen en adviezen staat voor een bredere kennis en begrip van de praktische en theoretische kanten van de lijkbezorging.

Deze studiedag is een vervolg op de studiedag die de KNOB in 1987, ook in Utrecht, organiseerde over dit onder­werp. De vier organisaties die nu deze studiedag organiseren menen dat er alle aanleiding is dit onderwerp wederom centraal te stellen en gezamenlijk te bezien welke ontwikke­lingen zich sedert 1987 op dit terrein van het culturele erfgoed hebben voorgedaan.

Het ligt in de bedoeling op deze eerste studiedag een stand van zaken te geven omtrent het funerair erfgoed in Nederland. Op de dag zal ook de inleiding op de reeks Funeraire Cultuur van de Terebinth gepresenteerd worden. In oktober van dit jaar zal een tweede dag georganiseerd worden waar meer praktisch ingegaan zal worden op de bescherming en instandhouding van waardevolle begraafplaats.

Op 11 april worden de volgende onderwerpen aan de orde gesteld:

-     de cultuurhistorische betekenis van begraafplaatsen;

-          de stand zaken op het punt van inventarisatie, onderzoek, selectie en bescherming van cultuurhistorisch van belang zijnde begraafplaatsen en grafmonumenten;

-          de zorg voor de instandhouding van cultuurhistorisch waardevolle begraafplaatsen, mede in relatie tot de ruimtelijke omgeving en het belang van 'het groen'.

De volgende vragen doen zich voor: Heeft de studiedag van destijds enig effect gehad? Hebben begraafplaatsen, kerkhoven en individuele grafmo­numenten inmiddels de plaats in het bescher­mings- en instandhou­dingsbeleid van de overhe­den gekregen die deze sites en objecten naar het oordeel van de organisatoren toekomt? Welke voortgang werd gemaakt met de restauratie van begraafplaatsen? Wordt door de samenleving in meer algemene zin voldoende respect getoond voor het funeraire erfgoed? En zo niet, wat zou daaraan gedaan kunnen worden?

Het programma voor de dag zal er als volgt uitzien (onder voorbehoud)

11.00 uur  Ontvangst van de deelnemers met koffie

11.30 uur  Opening door de voorzitter van de KNOB, mr C.J.D. Waal

11.40 uur                           Inleiding door drs W.P.R.A. Cappers, funerair historicus. Aansluitend aanbieding

van de inleiding op de reeks Funeraire Cultuur.

12.15 uur  Gelegenheid tot het stellen van vragen dan wel spreker van de LOB

12.30 uur  Lunchpauze

14.00 uur                           Inleiding door mevrouw Ir A. Wille,  landschapsarchitecte over de relatie begraafplaatsen

en stedenbouwkundige omgeving

14.30 uur                           Inleiding door mevrouw drs Y. Attema, kunsthistoricus verbonden aan de

Rijksdienst voor de Monumentenzorg

15.00 uur                          Inleiding door Ir Y. Braaksma, architect i.s.m. met dhr. S. Schellevis,

natuursteendeskundige, over de praktijk van restauratie van begraafplaatsen.

15.30 uur  Theepauze

16.00 uur  Discussie

16.30 uur  Afsluiting door de voorzitter van De Terebinth, drs W.G.J.M. Meulenkamp

17.00 uur  Apéritief.

De kosten voor deze studiedag bedragen € 30 per persoon, inclusief lunch en apéritief. U kunt zich voor deze studiedag aanmelden door het verschuldigde bedrag onder vermelding van “studiedag 11 april” over te maken op het giro-rekeningnummer 140380 t.n.v. KNOB Utrecht. U wordt als deelnemer geregistreerd na ontvangst van de betaling van het verschuldigde bedrag. U ontvangt verder geen bevestiging. U kunt tot vijf dagen voor 11 april annuleren. Daarna is restitutie niet meer mogelijk in verband met de kosten van de catering.

De Pieterskerk is bereikbaar links om de Domkerk lopen en vervolgens rechtdoor (of buslijn 2 vanaf CS, uitstappen Domkerk)

Adres:       Bureau KNOB,

Mariaplaats 51,

3511 LM Utrecht,

tel. 030-2321756,

fax 030-2312951

Bank:        Giro 140380 t.n.v. KNOB Utrecht.

email:        knob@wxs.nl

website: http://home.wxs.nl/~knob