Persbericht                       24 april 2002

2e 'Witte lijst' van lijkhoezen

De Landelijke Organisatie van Begraafplaatsen (LOB) maakt bekend dat de 'witte lijst', de lijst van hoezen die aan de normen van het Lijkomhulselbesluit 1998 voldoen, is uitgebreid.

Er zijn thans 2 producenten van lijkhoezen, die voldoende hebben kunnen aantonen dat hun product aan de normen voldoen.

1. Het betreft de biologisch afbreekbare bodybag van de firma D&P (Design & Polymers) te Capelle aan den IJssel. Deze hoes wordt geleverd met een bijsluiter met daarop in een driehoek de letters 'D&P biodegradables' en de aantekening 'LOB goedgekeurd'. De hoes is of wordt op dit moment wijd verspreid onder een groot aantal groothandels, waaronder de firma's Hesselmans, Unigra en De Facultatieve. D&P biedt afnemers de mogelijkheid de hoes onder een eigen merk op de markt te brengen. De D&P-hoes is bij de firma Van Willigen verkrijgbaar onder het merk DEVES.

2. De tweede hoes betreft de 3B-BioBodyBag van IMG te Gassel/Grave. IMG levert ook aan groothandels. Ook deze hoes wordt van een bijsluiter voorzien, waarmee het product kan worden geīdentificeerd. Op een later tijdstip zal deze hoes van een soort imprint in het materiaal (een soort 'watermerk') worden voorzien, waardoor zij ook zonder papieren identificeerbaar is.

Bij beide producten zijn batch- en andere nummers op de bijsluiter aangebracht, waardoor de herkomst en productiegegevens van de hoezen kunnen worden achterhaald.

Beide producenten hebben de LOB toegezegd haar periodiek gegevens over de omzet en afzetkanalen te verstrekken zodat er zicht is op eventuele onregelmatigheden in de praktijk.

Ook andere producenten en leveranciers kunnen hoezen en testrapporten aandragen om hun hoezen op deze lijst te laten plaatsen.

De leden van de LOB ontvangen eind april per brief nadere informatie over de handhaving van de regelgeving.

Het bestuur.

LOB