Doodgewoon op dood.nl - Nieuwsbrief Donderdag 21 juni 2001 - Editie 1

Nieuw op dood.nl -
Na de sterfstyliste, komt nu rouwkosteres Yo Linn Foster aan het woord: koken in dienst- en dankbaarheid. Marijke Streefkerk ontdekt eigenhandig een heel nieuwe uitvaartwereld.
- 7 vragen aan uitvaartondernemer Nellian Dijkema.

Regelmatige verversing
De (nu al) trouwe bezoekers van dood.nl zullen ontdekt hebben dat er een zekere regelmaat zit in de ‘verversing’ van de site. Elke donderdag worden de ‘rode column’ en de rubriek ‘7 vragen aan…’ ververst. Elke zondag verschijnt er een nieuw citaat boven aan de pagina. Dat wil niet zeggen dat u uw bezoek aan dood.nl kunt beperken tot twee keer per week. Tussendoor, wanneer er nieuws is of wanneer de redactie zich geroepen voelt, verschijnen er nieuwe berichten op de site. Alle op de site verschenen berichten worden opgenomen in het archief van de webzine. Die oogt en werkt nog niet helemaal zoals wij dat willen. Er wordt aan gewerkt, er zal onder andere een rubricering worden aangebracht: de artikelen bij elkaar, de rubrieken bij elkaar en de columns bij elkaar.

Bezoekersaantallen
Doodgewoon op dood.nl is op 1 juni jongstleden van start gegaan en heeft 21 dagen later reeds 3855 bezoekers ontvangen. De topdag was 11 juni met 474 bezoekers. Dat was de dag dat Timothy McVeigh de dodelijke injectie kreeg, en hoewel op dood.nl een foto van de dodenkamer te zien was, leek dat weinig te maken te hebben met het hoge bezoekersaantal. Wel de uitverkiezing van dood.nl door startpagina.nl als ‘site van de dag’. Al eerder besteedden de sites van de Radio Nederland Wereldomroep en Adformatie aandacht aan dood.nl. Bezoekersaantallen zich zichtbaar voor iedereen, door links onderaan de rode kolom op het blauwe symbooltje te klikken.

Albert Heijn kan niet tegen een geintje
Wie lezer was van de papieren Doodgewoon heeft ongetwijfeld de namaakadvertentie op pagina 8 van de allerlaatste editie gezien. In de advertentie liet vormgeefster Paula van der Heydt zich inspireren door de aanbiedingencampagnes van Albert Heijn. In de bekende blauwe kleuren wordt door ‘Magere Heijn’ de ‘Drionpil’ aangeprezen, ‘garandeer uzelf of uw dierbare een waardig einde, beproefde samenstelling onder wetenschappelijk toezicht’, rouwkost, ‘een klassieker in de aula, deze heerlijke cake naar grotmoeders recept’ en briketten, ‘geschikt voor elke thuiscrematie, met ingebouwd parfum tegen nare luchtjes’. Nadat het blad Adformatie deze advertentie bij AH onder de aandacht had gebracht, liet het Zaanse bedrijf de uitgever van Doodgewoon weten ‘buitengewoon geschokt’ te zijn door de inhoud van de advertentie. Tevens dat ‘met de advertentie inbreuk wordt gemaakt op de merkrechten van Albert Heijn B.V. Bovendien is deze advertentie onrechtmatig jegens Albert Heijn, gezien het grievende karakter hiervan.’ In het blad Adformatie laat een woordvoerder van AH ook nog weten dat de advertentie van ‘slechte smaak’ getuigt. Per fax heeft de Zaanse BV heeft de uitgever van Doodgewoon daarom gesommeerd te bevestigen dat deze zich verder zal onthouden van het doen van dezelfde dan wel soortgelijke uitingen via welk medium dan ook. Dat is inmiddels gebeurd, omdat, zoals de uitgever aan AH schriftelijk heeft laten weten ‘wij daar ook geen enkele behoefte aan hebben’. Anja krabben, hoofdredacteur van Doodgewoon, is verbaasd over ‘de overdreven reactie’ van AH. “Ten eerste begrijp ik niet dat de advertentie ten nadele van AH zou zijn. Verder verbaast het mij dat de namaakadvertentie als grievend wordt ervaren door een bedrijf dat tijdschriften met een heel wat schokkender inhoud dan Doodgewoon verkoopt.” De advertentie staat op: http://www.uitvaart.nl/primeur/advertentie

Correspondenten
Bob Polak verzorgde in de papieren Doodgewoon de rubriek ‘Kroniek’, waarin hij de sterfgevallen onder Nederlandse literatoren bijhield. Hij schreef niet alleen over wie er dood was gegaan, maar bijvoorbeeld ook of zijn/haar uitgever geld wilde spenderen aan een advertentie in de krant, hoe de tekst daarvan luidde. Daarnaast deed hij regelmatig verslag van bijzonderheden op de begraafplaats bij hem ‘om de hoek’, begraafplaats Zorgvlied in Amsterdam, niet toevallig ook de begraafplaats waar veel bekende schrijvers en andere BN’ers terecht zijn gekomen. Zo liet hij de lezers van Doodgewoon eens weten dat ‘achter de steen op het graf van de schrijver Jan Willem Holsbergen (1915-1995) vele maanden lang een ongeopende blikje Hooghoudt Jonge Dubbele Graanjenever stond. Ineens was het (in 1997) leeggedronken.’ Onlangs mailde hij ons: ‘Het lijkt me goed hier te vermelden dat inmiddels een literfles Jonge Bols achter de grafsteen van Holsbergen op Zorgvlied is te vinden. De fles is al half leeg.’ En: ‘Afgelopen donderdag veel vogele(n)poep op de grafsteen van Renate Rubinstein gesignaleerd!’ Is het geen goed idee, vroeg hij de redactie, om regelmatig verslag te doen van dergelijke en andere merkwaardigheden op begraafplaats Zorgvlied, eventueel onder de kop ‘Berichtjes van Zorgvlied’? Geen slecht idee, oordeelde de redactie, maar nog mooier zou het zijn als ook andere begraafplaatsen in deze berichtgeving zouden worden opgenomen.
Wie bezoekt regelmatig een begraafplaats in de buurt en voelt zich geroepen oren en ogen open te houden en elke ‘eigenaardigheid’ of bijzonderheid naar ons te mailen?
Dat kan van alles zijn:
- De signalering van een bijzonder dier of een bijzondere plant op de begraafplaats.
- De ‘komst’ van een nieuwe, beroemde overledene.
- Vreemde briefjes, rare beeldjes op een graf. - Vreemde grafteksten.
- Aanstootgevende afbeeldingen op grafstenen.
- Een bijzondere begrafenis waar u toevallig getuige van was.
Ook beheerders zijn van harte welkom zich als begraafplaatscorrespondent op te geven.

Adverteren
Voor meer informatie over adverteren op dood.nl: Uitvaart Com, tel. 463 07 01.
Ook het is het mogelijk een advertentie in deze Nieuwsbrief op te nemen. Ook daarvoor kunt u contact opnemen met Uitvaart Com, tel. 463 07 01.

Colofon
Zowel Doodgewoon op dood.nl als de nieuwsbrief zijn uitgaven van de Stichting Eindelijk en staan onder redactie van Anja Krabben. Overige ‘op onregelmatige basis meewerkenden’: Barbara Mastwijk jr., Bob Polak, Marijke Streefkerk. Opmerkingen en suggesties over de nieuwsbrief én de site dood.nl zijn van harte welkom: redactie@dood.nl. Wilt u voortaan geen nieuwsbrief meer ontvangen, stuur dan een e-mail naar info@dood.nl met in de body de vermelding: ‘Afmelding Nieuwsbrief’.

(C) 2001 – Doodgewoon - http://www.dood.nl