Doodgewoon op dood.nl - Nieuwsbrief Donderdag 21 juni 2001 - Editie 1
Nieuw
op dood.nl -
Na de sterfstyliste, komt nu rouwkosteres Yo Linn Foster
aan het woord: koken in dienst- en dankbaarheid. Marijke Streefkerk ontdekt eigenhandig
een heel nieuwe uitvaartwereld.
- 7 vragen aan uitvaartondernemer Nellian
Dijkema.
Regelmatige
verversing
De (nu al) trouwe bezoekers van dood.nl zullen ontdekt hebben
dat er een zekere regelmaat zit in de ‘verversing’ van de site. Elke donderdag
worden de ‘rode column’ en de rubriek ‘7 vragen aan…’ ververst. Elke zondag verschijnt
er een nieuw citaat boven aan de pagina. Dat wil niet zeggen dat u uw bezoek aan
dood.nl kunt beperken tot twee keer per week. Tussendoor, wanneer er nieuws is
of wanneer de redactie zich geroepen voelt, verschijnen er nieuwe berichten op
de site. Alle op de site verschenen berichten worden opgenomen in het archief
van de webzine. Die oogt en werkt nog niet helemaal zoals wij dat willen. Er wordt
aan gewerkt, er zal onder andere een rubricering worden aangebracht: de artikelen
bij elkaar, de rubrieken bij elkaar en de columns bij elkaar.
Bezoekersaantallen
Doodgewoon
op dood.nl is op 1 juni jongstleden van start gegaan en heeft 21 dagen later reeds
3855 bezoekers ontvangen. De topdag was 11 juni met 474 bezoekers. Dat was de
dag dat Timothy McVeigh de dodelijke injectie kreeg, en hoewel op dood.nl een
foto van de dodenkamer te zien was, leek dat weinig te maken te hebben met het
hoge bezoekersaantal. Wel de uitverkiezing van dood.nl door startpagina.nl als
‘site van de dag’. Al eerder besteedden de sites van de Radio Nederland Wereldomroep
en Adformatie aandacht aan dood.nl. Bezoekersaantallen zich zichtbaar voor iedereen,
door links onderaan de rode kolom op het blauwe symbooltje te klikken.
Albert
Heijn kan niet tegen een geintje
Wie lezer was van de papieren Doodgewoon
heeft ongetwijfeld de namaakadvertentie op pagina 8 van de allerlaatste editie
gezien. In de advertentie liet vormgeefster Paula van der Heydt zich inspireren
door de aanbiedingencampagnes van Albert Heijn. In de bekende blauwe kleuren wordt
door ‘Magere Heijn’ de ‘Drionpil’ aangeprezen, ‘garandeer uzelf of uw dierbare
een waardig einde, beproefde samenstelling onder wetenschappelijk toezicht’, rouwkost,
‘een klassieker in de aula, deze heerlijke cake naar grotmoeders recept’ en briketten,
‘geschikt voor elke thuiscrematie, met ingebouwd parfum tegen nare luchtjes’.
Nadat het blad Adformatie deze advertentie bij AH onder de aandacht had gebracht,
liet het Zaanse bedrijf de uitgever van Doodgewoon weten ‘buitengewoon geschokt’
te zijn door de inhoud van de advertentie. Tevens dat ‘met de advertentie inbreuk
wordt gemaakt op de merkrechten van Albert Heijn B.V. Bovendien is deze advertentie
onrechtmatig jegens Albert Heijn, gezien het grievende karakter hiervan.’ In het
blad Adformatie laat een woordvoerder van AH ook nog weten dat de advertentie
van ‘slechte smaak’ getuigt. Per fax heeft de Zaanse BV heeft de uitgever van
Doodgewoon daarom gesommeerd te bevestigen dat deze zich verder zal onthouden
van het doen van dezelfde dan wel soortgelijke uitingen via welk medium dan ook.
Dat is inmiddels gebeurd, omdat, zoals de uitgever aan AH schriftelijk heeft laten
weten ‘wij daar ook geen enkele behoefte aan hebben’. Anja krabben, hoofdredacteur
van Doodgewoon, is verbaasd over ‘de overdreven reactie’ van AH. “Ten eerste begrijp
ik niet dat de advertentie ten nadele van AH zou zijn. Verder verbaast het mij
dat de namaakadvertentie als grievend wordt ervaren door een bedrijf dat tijdschriften
met een heel wat schokkender inhoud dan Doodgewoon verkoopt.” De advertentie staat
op: http://www.uitvaart.nl/primeur/advertentie
Correspondenten
Bob Polak verzorgde in de papieren Doodgewoon de rubriek ‘Kroniek’, waarin hij
de sterfgevallen onder Nederlandse literatoren bijhield. Hij schreef niet alleen
over wie er dood was gegaan, maar bijvoorbeeld ook of zijn/haar uitgever geld
wilde spenderen aan een advertentie in de krant, hoe de tekst daarvan luidde.
Daarnaast deed hij regelmatig verslag van bijzonderheden op de begraafplaats bij
hem ‘om de hoek’, begraafplaats Zorgvlied in Amsterdam, niet toevallig ook de
begraafplaats waar veel bekende schrijvers en andere BN’ers terecht zijn gekomen.
Zo liet hij de lezers van Doodgewoon eens weten dat ‘achter de steen op het graf
van de schrijver Jan Willem Holsbergen (1915-1995) vele maanden lang een ongeopende
blikje Hooghoudt Jonge Dubbele Graanjenever stond. Ineens was het (in 1997) leeggedronken.’
Onlangs mailde hij ons: ‘Het lijkt me goed hier te vermelden dat inmiddels een
literfles Jonge Bols achter de grafsteen van Holsbergen op Zorgvlied is te vinden.
De fles is al half leeg.’ En: ‘Afgelopen donderdag veel vogele(n)poep op de grafsteen
van Renate Rubinstein gesignaleerd!’ Is het geen goed idee, vroeg hij de redactie,
om regelmatig verslag te doen van dergelijke en andere merkwaardigheden op begraafplaats
Zorgvlied, eventueel onder de kop ‘Berichtjes van Zorgvlied’? Geen slecht idee,
oordeelde de redactie, maar nog mooier zou het zijn als ook andere begraafplaatsen
in deze berichtgeving zouden worden opgenomen.
Wie bezoekt regelmatig een
begraafplaats in de buurt en voelt zich geroepen oren en ogen open te houden en
elke ‘eigenaardigheid’ of bijzonderheid naar ons te mailen?
Dat kan van alles
zijn:
- De signalering van een bijzonder dier of een bijzondere plant op de
begraafplaats.
- De ‘komst’ van een nieuwe, beroemde overledene.
- Vreemde
briefjes, rare beeldjes op een graf. - Vreemde grafteksten.
- Aanstootgevende
afbeeldingen op grafstenen.
- Een bijzondere begrafenis waar u toevallig getuige
van was.
Ook beheerders zijn van harte welkom zich als begraafplaatscorrespondent
op te geven.
Adverteren
Voor meer informatie over adverteren op dood.nl: Uitvaart Com, tel. 463 07
01.
Ook het is het mogelijk een advertentie in deze Nieuwsbrief op te nemen.
Ook daarvoor kunt u contact opnemen met Uitvaart Com, tel. 463 07 01.
Colofon
Zowel Doodgewoon op dood.nl als de nieuwsbrief zijn uitgaven van de Stichting
Eindelijk en staan onder redactie van Anja Krabben. Overige ‘op onregelmatige
basis meewerkenden’: Barbara Mastwijk jr., Bob Polak, Marijke Streefkerk. Opmerkingen
en suggesties over de nieuwsbrief én de site dood.nl zijn van harte welkom: redactie@dood.nl.
Wilt u voortaan geen nieuwsbrief meer ontvangen, stuur dan een e-mail naar info@dood.nl
met in de body de vermelding: ‘Afmelding Nieuwsbrief’.
(C) 2001 – Doodgewoon - http://www.dood.nl