De
Terebinth, september 2000, blad van de vereniging tot herstel van
zorg rond dood en rustplaats
In het blad veel verenigingsnieuws met o.a. nieuws uit de regio's,
boekbesprekingen, excursies en agenda. En daarnaast een tweetal artikelen:
De klankbordgroep
als funerair poldermodel
Wim
Kappers: In dit artikel zet de schrijver uiteen hoe gemeenten en beheerders
de laatste jaren het voortouw nemen voor het behoud van begraafplaatsen.
In het nog niet zo lange verleden was dat veelal iets voor burgers
en stichtingen. Het beleid voor begraven en cremeren wordt nu geformuleerd
in samenspraak met de uitvaartbranche en burgers. Deze klankbordgroep
fungeert als funerair poldermodel.
Excursies: Funeraire reis naar Duitsland en Tsjechië
Verslag van de funeraire reis welke deze zomer werd gehouden naar
Praag, met stops in Duitsland en Tsjechië (red.: In
de zomervakantie van 2001 wordt weer een soortgelijke reis georganiseerd).
Relevant,
extra editie van de NVVE (Nederlandse Vereniging voor Vrijwillige
Euthanasie), jaargang 26, december 2000
Tweede kamer neemt euthanasiewet aan
In deze extra editie o.a. aandacht voor: Verslag marathondebat in de
Tweede Kamer. Minister Borst over dementie en euthanasie. Reacties
in Nederland en uit het buitenland op de wet.
Volkskrant,
13 december 2000, Wat doe je met een op straat gevonden bot?
Evan Nyst: Artikel over de her en der gevonden botten bij opgravingen
in Amsterdam zoals laatst bij het Hortusplantsoen. Het blijkt dat zich
over heel Amsterdam verspreid in de loop der eeuwen/jaren verschillende
oude begraafplaatsen zijn bebouwd en of niet goed geruimd. Over de
bestemming van de gevonden botten blijken veel misverstanden te bestaan
tot en met bij de politie. Het is echter mogelijk om de gevonden botten
bij een begraafplaats af te geven, de botten worden aldaar in een ossuarium
ook wel beenderenkuil of knekelhuis genoemd begraven.
Volkskrant,
14 december 2000, Enorm gesjouw met botten
Een pagina groot artikel met foto's naar aanleiding van de tentoonstelling:
De weg naar de hemel". Op deze tentoonstelling worden reliekhouders
(reliek= beender of ander overblijfsel van een heilige) van over heel
de wereld tentoongesteld zijn in De Nieuwe Kerk te Amsterdam en museum
Catharijne Convent in Utrecht van 16 december tot en met 22 april
Friesch dagblad,
14 december,
Rouwverwerking op het
net
Frits de Jong: In het artikel worden allerlei internetsites die
iets te maken hebben met dood, rouw gedenken etc. besproken.
Verslag congres
Lijkbezorging (Vermande Studiedagen) van 13 december 2000.
Red.: De ochtend op dit redelijk bezocht congres (ruim 150 bezoekers) had
een interessant programma. Vooral de evaluatie van de Wet op de
Lijkbezorging (WLb) en kanttekeningen
bij de evaluatie van de WLb waren voor eenieder die werkzaam is in
de uitvaartbranche interessant. De middag was echter wat vervreemdend,
maar ik hoorde dat bij meerdere bezoekers. Ik ben die middag op workshops
Telecommerce; e-commerce, WAP en naambellen van Peter van Schaik
en later bij de workshop Marketing en begraafplaatsen van J.G. Schouten
geweest. Bij beiden trof het mij dat een groot gedeelte van hun workshop
gericht was op www.sterfgeval.nl (c.q. de hier aangeboden telefoondienst)
en respectievelijk www.uitvaart.nl (en aanverwante sites als www.grafwinkel.nl
etc.) en dat het naast dat het enigszins informatief was over het
onderwerp er -niet eens meer tussen de regels door- wel op gewezen
werd dat eigenlijk alleen zij/die site dat soort dienstverlening konden
geven. Dit alles verbaasde me, daar de LOB zelf een site heeft namelijk
www.begraafplaats.nl en er veel meer dienstverleners zijn die soortgelijke
dienstverlening en of informatie kunnen leveren, om nog maar niet
te spreken over het feit wat moeten een groot deel van de LOB leden:
begraafplaatsbeheerders c.q. -medewerkers met een 008-sterfgeval telefoondienst???
Want dat is volgens mij slechts iets voor uitvaartondernemers en consumenten!!!
In die zin denk ik dat over wap/gpsr/umts etc. wellicht beter door
een of andere tel/internetprovider had kunnen worden gesproken en
dat zij de toehoorders op de mogelijkheid hadden kunnen wijzen er
gebruik van te maken zoals Van Schaik dat bijvoorbeeld doet of hoe
dit zelf te gaan doen of hoe er gebruik van te maken binnen je eigen
setting op b.v. de begraafplaats/gemeente etc. Het marketingverhaal
over begraafplaatsen was geheel gericht op Internet, het is goed dat
daar over verteld wordt, over de mogelijkheden daarvan etc., maar
wellicht was het beter geweest hier iemand te laten spreken over hoe
je met je begraafplaats gebruik kunt maken van Internet en welke mogelijkheden
het biedt, hoe je het zelf kunt doen etc. etc. Daarnaast is marketing
van een begraafplaats via Internet slechts een van de vele mogelijkheden.
De 4 P's (Place, Product Price en Promotion) van marketing bieden
natuurlijk meer mogelijkheden dan internet, in die zin vond ik het
een zeer beperkt verhaal over marketing, terwijl er wel de suggestie
vanuit ging bij de agenda dat het ging over marketing en daarvan een
klein deel over Internet. Beter was hier de titel geweest: "Hoe promoot
ik mijn begraafplaats via Internet" en als dan www.begraafplaats daar
een prominente rol in had gespeelt was dat logisch geweest want dat
is de site van het LOB. Nu werd er voornamelijk ingezoomd op www.uitvaart.nl
, www.condoleance.nl en www.grafwinkel.nl van eigenaar Peter van Schaik.
Het is zoals ik dan ook van enkele bezoekers hoorde; ik moet betalen
voor een bijna volledig reclamepraatje, i.p.v. dat zij mij betalen
voor het aanhoren ervan!
|
Bezoek
de internetsite van:
|